Wat nu... waar is mijn toverstok?

Er werken veel jonge, onervaren collega's in de ouderenzorg en zij zien zich geconfronteerd met complexe vraagstukken. Vooral het behandelen van probleemgedrag in zorginstellingen is hoog complex psychologisch handelen. Niet alleen is er kennis nodig van neurocognitieve stoornissen, gedragsveranderingen en emotionele gevolgen; ook moet je als psycholoog in staat zijn verzorgenden te steunen en sturen in de dagelijkse omgang met ouderen met soms moeilijk te begrijpen of begeleiden gedrag. Veel collega's gaan op zoek naar passende scholing en ondersteuning om het vak van begin af aan goed onder de knie te krijgen. De PgD heeft een nieuwe cursus ontwikkeld om volgens de richtlijn 'Probleemgedrag bij mensen met dementie' van GERION en NIP uit 2018 te leren werken. Naast deze richtlijn staat het methodisch handelen van de psycholoog centraal, zoals omschreven in de handreiking van het NIP. Docenten van deze cursus zijn Marije Veenstra, Lindy Hartman en Elles Zwart. Inmiddels heeft de cursus zijn eerste editie achter de rug en hebben 18 collega's een certificaat ontvangen. Bij de afsluitende opdracht vragen we de cursusisten om bij de casuspresentaties naast het inhoudelijk verhaal een manier te vinden om op beeldende of creatieve wijze symbolisch vorm te geven aan het leerproces. Hadassa de Ruiter, psycholoog bij Salem, heeft hier op een bijzondere wijze vorm aan gegeven en ze heeft erin toegestemd dat haar bijdrage gedeeld mag worden via dit medium (zie bijlage). Het is een gedicht waarin vanuit verschillende perspectieven het lijden, de cognities en het proces rondom probleemgedrag worden weergegeven. Velen zullen de eerste reactie van de psycholoog herkennen: wat nu... waar is mijn toverstok? We weten dat die nooit gevonden zal worden, maar met vakmanschap, geduld en doorzettingsvermogen komen we een heel eind.

De cursus 'Psychologisch handelen bij probleemgedrag' start weer in maart: klik hier voor inschrijving.